Kuno Kjaerbye Komponist

PORTRÆT AF KOMPONISTEN KUNO KJÆRBYE

Komponisten Kuno Kjærbye har igennem hele sit virke skabt værker, som trækker på klare fortællertraditioner og på en visuel stoflighed, og viser Kuno som en kunstner, der undersøger et musikalsk udsagn med en nysgerrig, legende tilgang. Tonesproget er kalejdoskopisk, kunne kaldes avantgarde romantik, og leveres i moderne og meget klare, direkte lydbilleder.

Kuno har skrevet bestillingsværker til mange og forskelligartede ensembler, både kor, sinfonietta, kammermusik og soloværker. Han har modtaget arbejdslegater og bestillingshonorarer fra Statens Kunstfond, Koda, Vikingeskibsmuseet, Det Jyske Ensemble, Hvidovre Kommune, Tivolis Promenadeorkester m.fl. Ydermere har forskellige musikskoler bestilt Kuno til at skrive værker for børne- og ungeensembler.

Særligt kammermusikken, med sin evne til at skabe et rum, hvor både den traditionelle kammermusik og helt nyskrevne værker bliver præsenteret, virker fordrende for Kuno som komponist:

For mig ligger der her et åbent landskab af endnu uopdaget lyd og musik, som jeg vil udforske. En koncertform, hvor nutidige remedier bliver sat i samspil med tidligere værker skaber en dynamisk sløjfe, hvor de klassiske værkers enorme kraft og tidløshed bliver tilføjet en nutidighed og bliver sat i samklang med publikums verden.” Kunos musik afspejler denne flertydighed, med elementer som tonalitet/flertonalitet, dansant polymetrik, citater fra klassiske værker (et postmodernistisk perspektiv), mikrotonalitet, polyrytmik og meget slående en klar melodiøsitet, som tilhøreren kan hægte sin oplevelse op på eller bruge som nøgle til forståelsen af mere komplekse afsnit, og har en helt nutidig konceptuel tilgang til kammermusikkoncerten som fænomen.

I 2015 uropførtes en række kammermusikalske værker af Kuno: sopran Annette Bo Nielsen og cellist Deborah Josephson opførte i efteråret Kunos værk Songs of Cordelia, skrevet over Shakespeares King Lear, og tidligere på året uropførtes værkerne Temperance og Fantafrase én Cage for soloviolin, gul og grøn sodanvand, champagne og medagerende publikum.

I 2014 opførtes M.I.S.-værket (Musikken I Sproget) REGN i et samarbejde på tværs af Øresund mellem Christianhavns Gymnasium, Malmö Borgarskola og Københavns Sprogcenter. Projektet blev støttet af Öresundskomitéen. Det tekstlige forlæg var den danske digter Søren Ulrich Thomsens digt REGN, og var en undersøgelse af de forskellige fornemmelser for dansk, med kommentarer fra de deltagendes andre modersmål. http://kunokjaerbye.dk/projekter/musikken-i-sproget/

I 2013 bestilte Roskilde Kunstforening værket Kompositoriske Smuler, som var en musikalsk udlægning af Søren Kierkegaards Philosofiske Smuler.

Kuno var huskomponist i Hvidovre Kommune i 2005-06, støttet af Kunststyrelsen. Ligeledes var han huskunstner i Hjørring i 2011-12 med projektet “Jagt og Forvandling, et multimedieværk skabt sammen med og opført af musikere, musikskoleelever og folkeskolekor i Vendsyssel Kunstmuseum og Nordsø Oceanarium Hirtshals i 2012, og genopført på Glyptoteket i 2013 og DR Koncerthuset i 2914.

I 2006 skrev Kuno musik til Henrik Ibsens skuespil Fruen fra Havet, der blev uropført som et musikdramatisk værk i Mexico City. Opførelsen var en co-produktion mellem Norge og Mexico under ledelse af den mexicanske forfatter og producent Juan Gutierrez-Maupomé.

Da Vikingeskibsmuseet i Roskilde i 2007-08 sendte sit vikingeskib Havhingsten mod Irland og retur, bestilte museet hos Kuno værket Havhingsten – en Billedkoncert. I 2009, da skibet var vendt hjem, blev animation og montage af fotos fra rejsen sat sammen med Kunos musik i et multimedieværk. Havhingsten – en billedkoncert er udgivet på DVD / CD i 2010.

I 2011 blev sangcyklen Spilt Vin uropført i Roskilde Musikforening. Tekstmaterialet til musikken er digte af norske Cecilie Løveid, og musikken er skrevet for sopran, baryton, klarinet, violin og kontrabas.

Andre nylige begivenheder er uropførelsen af Eyes of the Wolf og Six Melodic Scenes from Witch Child i 2011. Værket bygger på romanen Witch Child af den engelske forfatter Celia Rees, og historien udspiller sig i nybyggernes Amerika, hvor religiøsitet og hekseforfølgelse bruges som sammenhængskraft i det nye samfund.

Kunos værk Sommerfuglen og Edderkoppebedstemoderen (2009) har et stærkt musikpædagogisk islæt. Værket er et musikeventyr, og publikum bliver inddraget ved at omsætte deres forestillinger til billeder. Enkelte billeder bliver i koncertens slutning omsat til musik, og publikum får således også påvirkning på selve værket. Sommerfuglen og Edderkoppebedstemoderen har været opført i Danmark med Letmark Kvartetten og skolekor og musikskoleensembler.

Andre af Kunos værker er udgivet på The Cauldron (2006) med Letmark-Kvartetten på eget forlag, og Kuno Kjærbye – “Chamber Works” (2001) af Kontrapunkt.

Stine Rejnholdt

 

VIOLINISTEN

MUSIKPÆDAGOGEN